EENDRACHT

Met de Eendracht van Mallaga naar Lorient

In het voorjaar van 1992 maakte ik voor het eerst een reis met de Eendracht.  Van Mallaga naar Loriënt.

We gaan met ongeveer 20 collega-schippers, zonder de vrouwen en verder zijn er nog ongeveer 20 mensen aan boord die we pas in Mallaga leren kennen. Na een goede vlucht van Amsterdam naar Mallaga, vertrokken we de volgende morgen met mooi weer uit de haven van Mallaga, in Gibraltar werd gebunkerd en we maken nog een ritje met en taxi door de stad en de rots van dit stukje Engeland. Het was nog de bedoeling om een Portugese haven aan te doen, maar door tijdgebrek, tegenwind en slecht weer is hier geen tijd meer voor, dus zijn we de volgende acht dagen op zee geweest en rechtstreeks naar Loriënt gevaren. Ik had er niet zoveel moeite mee want ik vermaakte mij toch wel. Gelukkig ben ik niet zeeziek geweest en de grote storm die we in de Golf van Biskaje hebben meegemaakt had eigenlijk ook wel wat. Omdat de wind eigelijk de gehele reis in de verkeerde hoek zat hebben we weinig gezeild en heeft de motor flink zijn best moeten doen. Verder was de sfeer aan boord prima en het was weer eens iets anders dan wat je normaal gewend bent. Wat op mij de meeste indruk heeft gemaakt tijdens de reis waren toch wel de enorme hoge golven op de Atlantische Oceaan en de Dolfijnen die af en toe eens met tientallen tegelijk met het schip mee zwommen. Bij Kaap St. Vincent kreeg ik een golf over mij heen, dat was niet zo erg want even droge kleren aan en het probleem was opgelost, maar mijn filmcamera kon toch niet tegen zout water en was dan ook, total loss. Het enige wat ik aan boord tekort ben gekomen is, slaap. Want op een slingerend schipslapen is voor mij geen succes. Het was dan ook niet verwonderlijk dat ik na ook nog een nachtelijke busrit van Frankrijk naar Rotterdam toch wel een beetje gebroken aan boord kwam en na Diny in het kort het een en ander verteld te hebben heb ik eerst maar eens lekker in mijn eigen bedje een flinke dut gedaan. Maar ondanks alles kijk ik terug op een geweldige belevenis die ik niet had willen missen.

Met de Eendracht van Scheveningen naar Boulogne

Ronnie wilde naar aanleiding van de film, de foto’s en de verhalen die ik hem wel eens had verteld ook wel eens een tochtje met de “Eendracht” maken. We boekten een klein reisje van Scheveningen naar Boulogne, om het eens te proberen. Bernard voegde zich ook bij ons en Patricia bracht ons op dinsdag 1 mei naar Scheveningen, waar we tegen tienen inscheepten. Na de gebruikelijke praatjes, instructies en sloepenrol vertrokken we tegen de middag. Er stond behoorlijk wind, noordwest 6, en net buiten de haven had Bernard al meteen een nat pak. De lunch werd geserveerd, maar Ronnie begon bleek te worden, ging vissen voeren en belandde in zijn kooi. De volgende morgen ging het weer wat beter dus was hij weer paraat. Met miezerig weer passeerden we Dover en de volgende morgen gingen we ten anker bij het eiland Wight. Met bootjes werden we naar de wal gebracht, een bus stond klaar en die dag maakten we een leuke rondrit over het eiland. Eenmaal aan boord eerst gegeten en toen weer anker op om langs de “Needles” Wight weer achter ons te laten. Na een paar dagen was iedereen een beetje met elkaar vertrouwd en was het een gezellige boel. Zowel tijdens het wachtlopen dan na de wacht bij een biertje. We zeilden met mooi weer langs de Engelse Zuidkust, staken met noordwest 7 het Kanaal over en maakten zaterdagavond vast in de havenvan Boulogne. Na een Captains Diner met sketches en daarna een goede nachtrust liepen we de volgend morgen nog even door Franse stadje en s’middags begon de reis per bus naar Rotterdam. Diny en Patricia haalden ons op. En op weg naar Nijmegen kwamen de verhalen goed los en werd er besloten zeker nog eens een reisje te maken.

Met de Eendracht langs de Portugese Kust

Ronnie wilde weer eens een reisje maken met de Eendracht en Marcel vond het ookwel leuk om het een keer mee te maken, dus even in het blaadje snuffelen en de keuze viel op Lissabon – Lissabon. Eind februari 2004 met het vliegtuig van Schiphol, en iets na de middag waren we aan boord. Er werd besloten dat we de volgende morgen pas gingen varen, zodat we nog even een rondje door de stad konden maken. De volgende morgen de Taag afgevaren met mooi weer en weinig wind en buitengaats werd koers gezet op Porto. Om deze tijd van het jaar waait er meestal een NW-wind aan de Portugese kust, dus in de wind op en voor de wind terug. s’Avonds wakkerde de wind aan en deze en gene werden dan ook zeeziek. Verder was het deze week goed weer met een dag somber weer en de rest eigenlijk mooi weer voor de tijd van het jaar. Dinsdag rond de middag waren we in de haven van Leixous en zijn we dan ook nog even wezen stappen in Porto. Na een metroritje van ongeveer een half uur stonden we aan de Douro. Kenmerkend zijn hier de mooie bruggen over de rivier die beide stadsdelen van Porto met elkaar verbinden. Hoewel we met een kleine groep waren was het s’avonds aan boord ook weer gezellig en in Porto drink je Port. De volgende morgen weer naar zee en koers terug naar Lissabon. Uitzondering bevestigd de regel, de wind was gedraaid dus weer tegen wind terug. Maakt niet uit de stemming was goed, af en toe dolfijntjes naast het schip, waarbij Marcel geheel uit zijn dak ging, dus wat wil je nog meer. Donderdagavond ten anker op de rede van Lissabon, waar het “Captains Diner” werd gehouden. De volgende morgen de Taag weer opgevaren, gebunkerd en rond de middag afgemeerd aan de kade. Nu hadden we weer een middag tijd om de wal aan te gaan. Op aanraden van de Schipper met een taxi naar het scheepvaart museum, en daarna nog een rondje met de tram door de stad, wat in Lissabon een belevenis op zich is. We eten in de stad een pizza en dan weer naar boord, waar we natuurlijk nog een afzakkertje nemen. De volgende morgen met een Taxi naar het vliegveld en na een goede vlucht zijn we in de middag weer op Schiphol. s’Avonds gaan we met de vrouwen en Bowien ergens eten, vertellen elkaar de wederwaardigheden en daarna gaat ieder weer zijn eigen weg. Kortom weer een leuk reisje met een bezoek aan twee mooie steden.